O lucrare de referință târzie a lui Mozart și o capodoperă semnată de Schubert
Al doilea din cele șase concerte din cadrul ediției 2024 a ”Plimbărilor muzicale la Cisnădioara” marchează din punct de vedere istoric perioada de început a ceea ce se numește apogeul cvartetului de coarde în breasla muzicologilor și ascultătorilor distincți: Szabo-Bazsa-Lovasz Rubin (vioara 1), Silvana Ghermet (vioara 2), Adela Bărăștean (violă) și Adorjáni Réka (violoncel), membrii ansamblului ”Resonance” format în anul 2023 la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, optează pentru o compoziție specifică distribuției lor finalizată în urmă cu exact 200 de ani, mai precis captivantul Cvartet de coarde nr. 14 în re minor D 810 semnat de către Franz Schubert. A doua mișcare din acest opus renumit respectă ritmul și ulterior în manieră amplu variată structura de bază a vechiului dans lent ”Pavane” din timpurile Evului Mediu și al Renașterii, drept pentru care întregul cvartet de coarde se desfășoară sub semnul uneia dintre cele mai centrale dileme ale existenței omenești pe pământ. Cheia de interpretare a acestei lucrări de căpătâi schubertiene este cuprinsă în rândurile poeziei ”Moartea și fata” din opera lui Matthias Claudius. Concertul continuă și se încheie cu aportul lui Deák Sándor care interpretează în acompaniamentul cvartetului ”Resonce” Cvintetul pentru clarinet în La major KV 581 de Wolfgang Amadeus Mozart. Deși partea lentă din acest Cvintet mozartian nu părăsește perimetrul tonalității majore, scriitura ei poartă inconfundabil un anumit grad de înrudire cu originalitatea profundului discurs schubertian.